Givere og Instrumenter

Logg/temp: Den opprinnelige Silva loggiveren med sjøvannstermometer ble byttet ut i 2020 med ny enhet fra Garmin. Den nye er identisk med den gamle og passert i samme gjennomføring. Den gamle kommuniserte dog over NMEA0183 (4 ledere), mens den nye kommuniserer i utgangspunktet over Nexus Nettverk (5 ledere). Men de er kompatible om hverandre ved å skjøte sammen 4 av de 5 kablene (mener å huske at blå leder blir overflødig). Den nye, som den gamle, er nå kablet direkte til Silva Nexus sentralenhet. Garmingiveren kan også kobles rett til NMEA2000 backbone, ved å kable via en medfølgende boks/adapter, men jeg har valgt å ikke gjøre dette, for da buypasses de gamle NMEA0183-instrumentene.

Ekkolodd: Opprinnelig Silva ekkolodd. Kablet rett til Silva Nexus sentralenhet.

Vindgiver: Den opprinnelige Silva vindgiveren ble byttet til ny Garmin Vindgiver, kablet type. Denne har tilsvarende muligheter som den nye loggiveren. Derimot er denne også kablet direkte til Silva Nexus sentralenhet.

Silva Nexus sentralenhet: Input fra 3 givere samles i denne som videre sender ut NMEA0183 signaler til fire gamle instrumenter over nedgangstrappa, samt en NMEA0183-NMEA2000 oversetter som er koblet til NMEA2000 backbone.

Instrumenter over trappa: Fra babord mot styrbord: Analog relativ vindpil (AWA), 3 stk Silva Nexus NMEA0183 store instrumenter (TW+AWA, SOG+LOG, Depth+Temp), Simrad AP44 Autopilotkontroller (NMEA2000)

Navigasjon: B&G Zeus2 9″ med Navionics kartbrikker, innebygget GPS, og koblet til NMEA2000 backbone. Autopilotintegrasjon. Også med B&G GoFree wifimodul for å kunne speile kartplotter til mobil/nettbrett.

AIS: True Heading CTRX Graphene Plus AIS transceiver tilkoblet NMEA2000 backbone.

Lanterner: Tricolor LED lanterne i mastetopp med ankerlanterne, motorlanterne i mast, rød/grønn navigasjonslanterne i baug og akterlanterne på pushpit.

Kompass: Spritkompass på pidestal, samt et Simrad RC42N Rate kompass tilkoblet NMEA2000.

Autopilot: Simrad AC42 kurscomputer og HLD2000 hydraulisk lineær drivenhet koblet på rattstammen. Styres via kartplotter og som alternativ via AP44 display over trappa. Slipper da å gå ut fra luka i drittvær for å endre kurs, samt at den i ‘Standby’ viser true heading som er til god hjelp/referanse når vi håndstyrer og ikke har noen referanser å styre på rundt oss, typisk når man har kun havet i horisonten… Senere har jeg også anskaffet Simrad sin WR10 fjernkontroll som henger rundt halsen når jeg seiler singlehanded. Hele autopiloten og drivenheten fungerer ekstremt bra.

VHF: Simrad RS35 hovedenhet nede ved kartbord, med trådløst håndsett HS35 til styreposisjon i cockpit. Ny antenne i mastetopp med ny høykvalitets VHF-kabel (2016). Har også trukket klar reservekabel og -antenne til pushpit, som tidligere var montert på toppen av radarmast.

Demontert etter langtur: B&G 3G Bredbåndsradar på radarmast. Nyttig hjelpemiddel på langturen, men vi så ikke behovet her hjemme til vårt bruk nå, og dessuten synes jeg radarmasten var stygg og i veien.